بازی های ویدیویی ماده خاکستری مغز را کاهش می دهند

مطالب در باره سیستم و برنامه های نرم افزاری کامپیوتر قرار می گیرند.

مدیر انجمن: admin

بازی های ویدیویی ماده خاکستری مغز را کاهش می دهند

پستتوسط admin » شنبه 28 مرداد 1396, 4:38 am

بازی های ویدیویی ماده خاکستری مغز را کاهش می دهند

مهمان عزيز لينکها فقط براي اعضاي سايت قابل مشاهده ميباشد. اگر از اعضاي سايت هستيد وارد سايت شويد, در غير اين صورت ثبت نام نماييد

تاریخ مقاله : 8 آگوست (اوت) 2017- 17 مرداد 2016


video games.jpg
بازی های ویدیویی بر روی مغز اثر سوء می گذارند
video games.jpg (49.6 KiB) 47 بار مشاهده شده است

پژوهش جدیدی نشان داده است که بازی های ویدیویی اکشن می توانند به مغز آسیب رسانده و میزان ماده خاکستری مغز را در هیپوکامپ کاهش دهند. محققان این پژوهش اصرار می ورزند که متخصصان باید در توصیه بازی های ویدیویی برای بهبود شناختی احتیاط کنند.

تأثیر بازیهای ویدیویی بر روی سلامتی و بهزیستی ما اغلب مورد مطالعه و بحث قرار گرفته و هنوز هم یک موضوع بحث برانگیز است. به گزارش انجمن نرم افزار های سرگرمی (entertainment software association) ، حداقل یک نفر در هر 63 درصد از خانواده ها در سراسر ایالات متحده آمریکا به مدت حداقل 3 ساعت در هفته بازی ویدیویی انجام می دهد ، و بازی ویدیویی یکی از محبوب ترین فعالیت های اوقات فراغت آنها به شمار می رود.

یک پژوهش جدید که توسط محققان دپارتمان روانشناسی دانشگاه مونترال (Universite de montreal) و موسسه داگلاس در کبک (Douglas Institute in Quebec)، هردو در کانادا، انجام گرفته ، اکنون کشف کرده است که بازیهای ویدیویی اکشن ، به طور خاص ، اثری مستقیم و منفی بر روی مغز ایجاد می کند.

رهبر این پژوهش دکتر گریگوری وست (Dr. Gregory West) دستیار پروفسور در دانشگاه مونترال ، یافته های تیم خود را در شماره اخیر نشریه روانپزشکی مولکولی ( مهمان عزيز لينکها فقط براي اعضاي سايت قابل مشاهده ميباشد. اگر از اعضاي سايت هستيد وارد سايت شويد, در غير اين صورت ثبت نام نماييد ) چاپ کرده است.


بازیهای اکشن بر روی مغز اثر می گذارند

مطالعه حال حاضر از دو ملاحظه حاصل شده است. اول : محققان توجه کرده اند که بازی های ویدیویی اکشن – که بصورت " بازی های تیر اندازی اول – و سوم شخص " تعریف شده اند – گاهی اوقات از سوی متخصصان برای افزایش توجه بصری کودکان و بزرگسالان توصیه می شود.

دوم : بر اساس تحقیقات قبلی انجام گرفته توسط دکتر وست ، بازیکنان ویدیویی اکشن از نوع خاص از استراتژی ناوبری (هدایت کردن) که " یادگیری واکنشی (response learning) " نامیده می شود ، استفاده می کنند که بر پایه شکل گیری یک " عادت habit " ناوبری (هدایت کردن) و تکیه بر آن قرار دارد.

همچنین یادگیری واکنشی با کاهش ماده خاکستری هیپوکامپ (hippocampus) همراه است . هیپوکامپ بخشی از مغز است که با حافظه رویدادی (episodic) و جهت یابی (orientation) مرتبط می باشد. مقدار کم ماده خاکستری در این ناحیه از مغز با بیماری آلزایمر ، افسردگی و اختلال استرس پس از سانحه (post-traumatic stress disorder) ارتباط دارد.

دکتر وست و همکارانش در بررسی اثرات بازی های ویدیویی اکشن بر روی هیپوکامپ ، هرگونه ارتباط با استریاتوم (striatum) را در نظر گرفته اند. استریاتوم ناحیه ای از مغز است که سیگنال های هیپوکامپ را دریافت می کند.

همچنین استریاتوم حاوی هسته کودیت (یا هسته دم دار – caudate nucleus) است که نقش مهمی در شکل گیری عادات و حافظه روندی (procedural memory) دارد. حافظه روندی نوعی از حافظه است که ما برای دانستن اینکه چگونه قدم بزنیم ، شنا یا دوچرخه سواری کنیم ، به آن اتکا می کنیم.

با توجه به تحقیقات موجود ، دکتر وست و همکارانش خاطر نشان می کنند که " هسته کودیت یک رابطه معکوس با هیپوکامپ دارد". این بدان معنی است که اگر ما بیش از حد بر حافظه عادت و روندی متکی باشیم ، در نهایت در موقعیتی قرار می گیریم که کمتر از حد نرمال از توانایی های یادگیری فعال ارتقا یافته هیپوکامپ استفاده می شود. این ممکن است موجب آتروپی (تحلیل رفتن) هیپوکامپ شده و به طور کلی به ساختار مغز ناسالم منجر شود.

دکتر گریگوری وست می گوید : " به همین دلیل ما تصمیم گرفتیم که یک مطالعه کامل تصویربرداری عصبی انجام دهیم ، […..] و آنچه که مشاهده کردیم ، ماده خاکستری کمتری در هیپوکامپ بازیکنان حرفه ای وجود داشت.سپس ما برای احراز علیت دو مطالعه طولی را دنبال کردیم و متوجه شدیم که واقعاً این بازی کردن است که منجر به تغییر در مغز می شود ".

پنجاه و یک بازیکن مرد و چهل و شش زن برای مطالعه اخیر استخدام شدند و در نهایت وظیفه بازی های ویدیویی را انجام دادند – که بازی ها در این پژوهش مانند : بازی کال آو دیوتی(call of duty) ، بازی های تیر اندازی یا مانند سری های سوپر ماریو (super Mario) بازی های ویدیویی سه بعدی (3D) بوده اند.


یاد گیرنده های واکنشی ماده خاکستری را از دست می دهند

در مرحله اول شرکت کنندگان برای بررسی اینکه آیا آنها " یادگیرندگان فضایی (spatial learners) " هستند (با تکیه بر سر نخ های بصری و نشانه های اختصاصی برای ایجاد راه خود در یک محیط خاص ) یا " یادگیرندگان واکنشی (response learners) " (با تکیه بر عادت های بدست آمده برای ناوبری) ، مورد آزمایش قرار گرفتند. یادگیرندگان فضایی دارای هیپوکامپ فعال تر هستند، در حالی که یادگیرندگان واکنشی تمایل کمتری نسبت به استفاده از آن دارند.

برای این آزمایش ، محققان کاری شامل یک " هزارتوی مجازی 4 مرحله ای 8 تایی" را تهیه کردند که بازیکنان را برای پیش بردن یک استراتژی ناوبری ای (هدایت کردن) که با هیپوکامپ و هسته های کودیت ارتباط دارد ، تشویق کنند. این کار واقعیت مجازی در محیط پیچیده ای واقع شده بود که هر دو نشانه دوربرد (distal – دور از چشم انداز بازیکن) و برد نزدیک (proximal – نزدیک به چشم انداز بازیکن) را در بر می گرفت . مانند : درختان دوتایی ، صخره تکی و کوهستان ها

در مرحله دوم ، محققان پس از تعیین اینکه کدامیک از بازیکنان جزو یادگیرندگان واکنشی قرار می گیرند و کدامیک یادگیرندگان فضایی ، از آنها خواستند تا بازی های ویدیویی اکشن و بازی های ویدیویی 3 بعدی را بازی کنند.

در مقدار معینی از زمان که به بازی اختصاص داده شد (90 ساعت) ، مشخص گردید که بازی های ویدیویی اثرات متفاوتی بسته به نوع بازی انجام گرفته داشته اند. بازی های اکشن منجر به آتروپی هیپوکامپ شده در حالیکه بازی های سه بعدی حجم ماده خاکستری را افزایش داده اند.

محققان بر این باورند که یادگیرندگان واکنشی ممکن است قادر به افزایش حجم ماده خاکستری خود بوسیله " ترغیب شدن به استفاده از استراتژی های سه بعدی " باشند. همچنین دکتر وست و همکارانش بیان می کنند که تهیه کنندگان بازی ها حتی ممکن است با تغییر در طراحی ، قادر به جلوگیری از بازی های اکشنی که منجر به آتروپی هیپوکامپ می شوند باشند.

با توجه به این یافته ها ، دکتر وست و همکارانش در مورد انتخاب بازی های ویدیویی اکشن به بازیکنان جوان توصیه می کنند که جانب احتیاط را رعایت نمایند ، زیرا ممکن است به جای مفید بودن در نهایت به سمت آسیب بیشتر پیش بروند.با اینحال محققان بیان می کنند که آموزش های بازی بایستی با ضروریات افراد بازیگر وفق داده شود.

به عنوان مثال آنها می گویند : " بیماران مبتلا به بیماری پارکینسون که با زوال عقل همراه است ، بیماران مبتلا به آلزایمر ، اسکیزوفرنی ، افسردگی و اختلال استرس پس از سانحه نباید در معرض بازی های ویدیویی قرار بگیرند، زیرا آنها در حال حاضر دارای حجم کمتری از ماده خاکستری مغز هستند. در مقابل بیماران مبتلا به بیماری پارکینسون بدون زوال عقل که اختلال در عقده های قاعده ای (basal ganglia) را نشان می دهند ، ممکن است از آموزش های بازی های ویدیویی بهره مند شوند".

مهمان عزيز لينکها فقط براي اعضاي سايت قابل مشاهده ميباشد. اگر از اعضاي سايت هستيد وارد سايت شويد, در غير اين صورت ثبت نام نماييد

نیک بخت ترین مردم کسی است که کردار را به سخاوت بیاراید و گفتار را به راستی. ابن سینا
سادگی و عشق از عوامل پیشرفت است، که در قلب ما ایرانیان است. پروفسور حسابی

آواتار کاربر
admin
مدیر سایت
مدیر سایت
 
پست: 437
تاریخ عضویت: شنبه 5 فروردین 1391, 10:14 pm
سپاسگذاری کرده اید: 1196 مرتبه
سپاسگذاری شده: 263 مرتبه در 181 پست
میزان اعتبار: 6

کاربران زیر از کاربر محترم admin به خاطر این پست سپاسگذاری کرده اند
dr.sayadi (شنبه 28 مرداد 1396, 10:15 am), azizu3fi (یکشنبه 29 مرداد 1396, 10:16 am)

بازگشت به نرم افزار

چه کسی آنلاین است

کاربران حاضر در این انجمن : کاربر عضو شده ای موجود نیست و 1 مهمان